De getuigenis van chauffeur Jérôme

 

 

“Hallo, mij naam is Jérôme H.”

 

Ik ben 25 jaar en heb een beroep dat ik met veel enthousiasme en passie uitoefen. Het was niet makkelijk om er te geraken, maar het is mij toch gelukt! Ik werk in een sector waarvoor ik elke dag met plezier opsta. Ik ben vrachtwagenchauffeur.

Eigenlijk wou ik eerst in het leger gaan en daar met vrachtwagens rijden, maar mijn vader heeft me dit afgeraden. Ik ben dan naar de landbouwschool gegaan, waar ik een 3e jaar TSO gevolgd heb. Dit is een moeilijk milieu als je geen zoon van een landbouwer bent. Daarom heb ik dan gekozen voor elektromechanica, en daarna voor CNC. Maar ik wou nog altijd vrachtwagenchauffeur worden. Toen ik mijn diploma secundair onderwijs heb behaald, waren mijn ouders heel blij en ik ook. Ik heb dan besloten om het beroep van vrachtwagenchauffeur te leren. Daarvoor moest ik terugkeren naar het 5e jaar BSO. Ik heb dan 2 jaar opleiding gevolgd in Don Bosco in Luik.

Ik raad deze opleiding aan aan alle jongeren die vrachtwagenchauffeur willen worden. In dit beroep kan je niet zomaar improviseren. Ik vond het fijn om deze opleiding te volgen samen met jongeren die ongeveer even oud waren als ik. De goede groepssfeer motiveerde mij om te studeren. We hadden een zeer goede band met de leerkrachten en waren gemotiveerd om hard te werken. We werden steeds aangemoedigd om het beste van onszelf te geven, rekening houdend met ieders capaciteiten.

Voor mij was het iets makkelijker dan de anderen omdat ik al met landbouwvoertuigen reed vanaf mijn twaalfde. Bovendien moet je voor deze opleiding nog geen 18 jaar zijn en nog geen rijbewijs B hebben. Je kan beginnen vanaf je 16e en zodra je 17 bent, mag je met een leerkracht op de weg rijden. Zelf heb ik leren rijden met een MAN en daarna met een VOLVO. Na 2 jaar had ik alle nodige rijbewijzen op zak en kon ik meteen gaan werken. Aangezien ik al een diploma secundair onderwijs had, heb ik mij niet ingeschreven voor het 7e jaar BSO. Andere jongeren raad ik wel aan om dit toch te doen, aangezien dit diploma later nog nuttig kan zijn.

Toen ik van school ging, heb ik het geluk gehad om een werkgever te vinden die in mij geloofde. Daar ben ik hem nog altijd zeer dankbaar voor, want zelfs met een goede opleiding mis je toch nog ervaring. Tegenwoordig is dat makkelijker dankzij de IBO’s die je kan volgen. Ik heb 17 maanden bij deze werkgever gewerkt en daarna ben ik van werkgever veranderd.

Ik heb ook mijn attest heftruckchauffeur en kraanbestuurder behaald, BA4 en BEPS. Via een interimkantoor ben ik bij mijn volgende werkgever terechtgekomen.

Daar werkte ik ’s nachts. Ik werkte van 18u00 tot 6u00 ’s morgens. Dat vond ik fantastisch!!! ’s Nachts is het rustig op de baan. Je moet het natuurlijk wel kunnen volhouden en dat is niet voor iedereen weggelegd. Deze job is mijn leven. Ik zou niet in een fabriek kunnen werken waar er een bel gaat op het einde van de werkdag.

 

Aan iemand die vrachtwagenchauffeur wil worden, zou ik het volgende zeggen:

Je moet het vak goed kennen, dat is de basis;

Lange werkdagen mogen je niet afschrikken. Werkdagen van 8u00 tot 16u00 zitten er niet in. Meestal begin ik om 5u00 en kom ik thuis om 19u00;

Je moet graag rijden;

Je moet veel geduld hebben (op de baan, met klanten, …), vaak zijn er lange wachttijden om te laden… Veel bedrijven werken op afspraak en als er dan vertraging is… Ik moet er geen tekeningetje bij maken…

Goed luisteren en op de hoogte zijn van alles wat er op de weg gebeurt (altijd naar de verkeersinformatie luisteren);

Praat met je partner en leg uit wat je precies doet zodat hij/zij het kan begrijpen en accepteren. Als ik thuis kom, heb ik enkel nog zin om te gaan slapen en te rusten… Je moet je levens op elkaar afstemmen, maar dat is niet onmogelijk.

Ideaal is een partner te hebben die ook van vrachtwagens houdt en die af en toe met je meegaat. Zelf heb ik een relatie en dat gaat goed.

Je moet flexibel zijn. Ik kan namelijk op eender welk moment gebeld worden als er een probleem is. Ik heb een contract van 6 dagen, maar ik rijd niet alle 6 dagen. Ik moet wel altijd beschikbaar zijn.

Om jullie een idee te geven van mijn loon: in het bedrijf waar ik momenteel werk, verdien ik 2.400 EUR netto. Ik doe enkel nationaal transport, ik heb een contract van 6 dagen en ik heb een relatie. Ik word op tijd betaald. Ik krijg een voorschot op de 15e en op de laatste werkdag van de maand. De rest krijg ik tussen de 10e en 20e van de daaropvolgende maand.

 

Ik wil nog iets vertellen over een opleiding die ik onlangs heb gevolgd en waardoor ik nieuwe chauffeurs in de firma beter zal kunnen begeleiden. Mijn directie heeft mij gekozen om werkplekbegeleider te worden. Deze opleiding wordt door het Sociaal Fonds Transport en Logistiek aangeboden en georganiseerd voor alle bedrijven in de sector transport en logistiek. Ik heb tijdens deze opleiding communicatietechnieken geleerd. We hebben rollenspellen geoefend, wat ik zeer leuk vond. Ik heb me nooit verveeld. Je leert beheerst te praten. Toen ik de rol van “nieuweling in het bedrijf” moest spelen, heb ik ingezien dat het niet altijd gemakkelijk is om in een bedrijf te beginnen. Ik heb geleerd dat je de nodige tijd moet nemen en goed moet uitleggen wat je precies doet. Ik heb ingezien dat dit niet zo vanzelfsprekend is, en dat ik het eigenlijk niet goed deed, al dacht ik van wel.

Al deze technieken die ik geleerd heb, zullen mij helpen om nieuwkomers in het bedrijf op te leiden. De opleiding op school volgen is goed, maar de bedrijfswereld is toch nog iets anders. Persoonlijk vind ik het ideaal om 2 à 3 maanden een IBO te volgen, om gewoon te worden aan de bedrijfswereld en om de specifieke kenmerken van het bedrijf te leren kennen. Dat helpt om je aan te passen en minder fouten te maken.

Ziezo, ik denk dat ik alles verteld heb over het beroep dat mij elke ochtend weer zin geeft om op te staan! We spenderen veel tijd aan onze job, dus dan kunnen we er maar beter plezier aan beleven, of niet soms?